1. Mari kita belajar bersama-sama.
a. Kata bilangan ‘ke’ = 2X tidak perlu penjodoh bilangan
1. Kedua-dua anaknya (√ )
2. Kedua anaknya ( X )
3. Anaknya
yang kedua (√ )
4. Ketiga-tiga ekor kucing itu ( X )
5. Ketiga-tiga kucing itu (√ )
b. ramai (meriah/seronok)
banyak (bilangan/bukan suasana)
1. Ramai pelanggan di pasar raya itu. ( √ )
2. Banyak pelanggan di pasar raya itu. ( X )
3. Ramai orang menonton konsert nasyid itu. ( √ )
4. Orang ramai menonton konsert nasyid itu. ( √ )
5. Ustaz Aqil Hayy mempunyai banyak peminat ( √ )
c. MeN-…-kan (tidak perlu tentang)
ber (mesti ada tentang)
1. Cikgu Norida menceritakan tentang pengalamannya.(X)
2. Cikgu Norida menceritakan pengalamannya. ( √ )
3. Cikgu Norida bercerita tentang pengalamannya. ( √ )
4. Hambali sentiasa memikirkan masalah dirinya. ( √ )
5. Hambali sentiasa berfikir masalah dirinya. ( X )
Cukuplah untuk kali ini.
2. Kita sambung pelajaran kita pada kali ini dengan membincangkan dua lagi aspek tatabahasa iaitu,
kita akan membincangkan kata 'tentang'
MeN-…-kan (tidak perlu tentang)
ber (mesti ada tentang)
1. Cikgu Norida menceritakan tentang pengalamannya.(X)
2. Cikgu Norida menceritakan pengalamannya. ( √ )
3. Cikgu Norida bercerita tentang pengalamannya. ( √ )
4. Hambali sentiasa memikirkan masalah dirinya. ( √ )
5. Hambali sentiasa berfikir masalah dirinya. ( X )
Akhir sekali kita akan membincangkan penggunaan kata 'lain'
lain = di akhir frasa,1x
1. masalah-masalah lain ( √ )
2. lain-lain masalah ( x )
3. perkara-perkara lain ( √ )
4. lain-lain perkara ( x )
5. hal-hal lain (✔ )
Cukuplah untuk kali ini, kita jumpa lagi.
Isikan tempat kosong dengan pendahulu kata kerja
“dapat” atau “boleh”.
1.
Hajar ___________ menjawab
satu soalan sahaja.
2.
Para
pelajar ____________ mula menjawab soalan.
3.
Kakak _____________ pergi
ke sekolah dengan bas.
4.
Sedikit
pelajar _____________ memperoleh markah tinggi.
5.
Semua
orang _____________ menceburi bidang sukan.
6.
Kebanyakan
pelajar ______________ memiliki kamus dwibahasa.
7.
Salah
seorang pelajar miskin _______________ mendapat bantuan kewangan.
8.
Setelah
mendapat kebenaran, kami ________________ menonton.
9.
David________________ melompat
ketinggian itu setelah menjalani latihan intensif.
10.
Tidak
semua ibu bapa ________________ membiayai pengajian anak mereka di universiti
tanpa bantuan biasiswa.
Assalamualaikum cikgu, terima kasih kerana cikgu telah bnyak memberi penerangan tentang Tatabahasa. Penerangan yang cikgu terangkan diatas telah banyak membantu saya semasa menjawab soalan peperiksaan. Terima Kasih Cikgu, saya harap banyak lagi contoh contoh yang cikgu akan buat. Sekian, Terima Kasih
ReplyDeleteSama-sama. Teruskan belajar dengan lebih tekun agar kebolehan awak berbahasa dapat dipertingkatkan lagi.
ReplyDeleteTerima kasih cikgu kerana memberi semangat kepada saya :)
ReplyDelete