Membina Soalan



Latihan membina soalan


1
Tidak, saya tidak pernah ke Pulau Tioman.

A
Bilakah kamu ke Pulau Tioman ?
B
Adakah kamu  pernah ke Pulau Tioman?

C
Siapakah yang tidak pernah ke Pulau Tioman?
D
Dengan siapakah kamu pergi ke Pulau Tioman?

2
Mereka akan bergotong royong pada pagi Sabtu ini.

A
Bagaimanakah mereka bergotong royong?

B
Adakah mereka bergotong royong?

C
Siapakah yang bergotong royong?
D
Bilakah gotong royong itu akan diadakan?

3
Budak itu menangis kerana wang belanjanya dicuri orang.

A
Benarkah wang budak itu dicuri orang?

B
Siapakah yang menangis semalam?

C
Mengapakah budak itu menangis?
D
Bagaimanakah mereka menangis?

4
Sukan tahunan sekolah saya diadakah secara besar-besaran.

A
Adakah sukan tahunan sekolah anda akan diadakan secara besar-besaran?

B
Bagaimana sambutan sukan tahunan disekolah anda?

C
Bilakah acara sukan tahunan itu akan diadakan?
D
Sukan yang diadakan itu mendapat sambutan?

5
Tulisan yang cakar ayam itu menyebabkan kami tidak mahu membacanya.

A
Bagaimanakah bentuk tulisannya?

B
Siapakah yang melukis cakar ayam?

C
Mengapakah kamu tidak mahu membacanya?
D
Apakah cakar ayam?

6
Selepas lampu dihidupkan, kawasan itu menjadi terang benderang.

A
Apakah yang berlaku di kawasan itu?
B
Mengapakah kawasan itu terang benderang?

C
Benarkah kawasan itu terang benderang?
D
Apakah yang berlaku selepas lampu dipasang di kawasan itu?


7
Kerana waktu itulah yang paling sesuai untuk memancing ikan baung di sana.

A
Mengapakah memancing ikan baung sesuai dilakukan di  tempat berteluk?
B
Mengapakah dia tergopoh- gapah pergi ke sungai yang berteluk itu sedangkan hari sudah senja?

C
Mengapakah memancing ikan baung sesuai dilakukan pada waktu senja?
D
Apakah sebab ikan baung tidak sesuai dipancing pada waktu senja?

8
Peralatan elektrik di rumahnya rosak kerana terkena banjir.

A
Mengapakah banjir melanda rumahnya?

B
Ke manakah hilangnya peralatan  elektrik di rumahnya?

C
Mengapakah peralatan elektrik di rumahnya rosak?
D
Mengapakah banjir merosakkan peralatan elektrik di rumahnya?

9
Dalam banyak-banyak makanan, saya tidak suka yang pedas-pedas.

A
Dalam banyak-banyak makanan , makanan apakah yang pedas?
B
Dalam banyak-banyak makanan, makanan jenis apa yang anda  tidak suka?

C
Makanan jenis apakah yang anda suka?
D
Makanan jenis apakah yang anda paling suka?

10
Masa yang diambil untuk sampai di sana ialah dua jam.

A
Berapa lamakah masa yang diambil untuk sampai di sana?

B
Bagaimanakah kita hendak ke sana?

C
Bilakah kita akan sampai di sana?
D
Mengapakah kita perlu mengambil masa selama dua jam?

11
Fazira mencatat perkara-perkara penting daripada ceramah itu

A
Apakah yang dilakukan oleh Fazira semasa mendengar ceramah itu?
B
Bilakah fazira mencatat perkara penting semasa ceramah itu?

C
Siapakah yang berceramah?
D
Mengapakah Fazira mencatat perkara-perkara penting?

12
Sesetengah orang berpendapat bahawa otak yang cerdas lahir daripada badan yang  sihat.

A
Apakah pendapat anda tentang orang yang sihat?
B
Bagaimanakah pendapat orang ramai tentang otak yang cerdas?

C
Sejauh manakah otak yang cerdas lahir daripada badan yang sihat?
D
Pada pandangan anda, apakah yang menyebabkan otak kita cerdas?

13
Orang yang mengalami tekanan perasaan mungkin disebabkan tekanan hidup.

A
Siapakah yang sering mengalami tekanan perasaan?

B
Adakah orang yang mengalami tekanan perasaan akibat tekanan hidup?

C
Bagaimanakah keadaan seseorang yang mengalami tekanan perasaan?
D
Apakah punca seseorang mengalami tekanan perasaan?

14
Pada tahun ini sahaja beliau berjaya menghasilkan dua buah novel yang berjudul  ‘sangka’ dan “prasangka’. 

A
Pada tahun ini berapakah novel yang telah dihasilkan olehnya?

B
Apakah judul-judul novel yang telah dihasilkan olehnya pada tahun ini?

C
Adakah judul-judul novel yang telah dihasilkan olehnya pada  tahun ini berjumlah  dua buah?
D
Bilakah beliau berjaya menyiapkan novel yang berjudul “sangka’ dan “prasangka’?

15
Pada tahun 1979 , A.Samad Said menerima gelaran  ‘Pejuang Sastera’.

A
Apakah anugerah yang diperoleh oleh A.Samad Said pada tahun 1979?
B
Mengapakah A. Samad Said dianugerahi gelaran Pejuang Sastera?


C
Siapakah A Samad Said?
D
Apakah tujuan gelaran ‘Pejuang sastera’ diberikan kepada A. Samad Said?

16
Atifah gemar membaca novel pada masa lapang.

A
Mengapakah Afifah gemar membaca novel?

B
Bagaimanalah Afifah membaca novel?

C
Apakah hobi Afifah pada masa lapang?
D
. Siapakah yang membaca novel?

17
Kami sekeluarga akan berpindah ke Johor pada minggu hadapan.

A
Mengapakah kamu sekeluarga hendak berpindah ke Johor?

B
Siapakah yang  akan berpindah ke Johor?

C
Bilakah kamu sekeluarga akan berpindah ke Johor?
D
Kamu sekeluarga akan berpindah ke Johor pada minggu hadapan?

18
Encik boleh mendapatkan borang itu di Kaunter Khidmat Pelanggan.

A
Bagaimanakah cara untuk ke Kaunter Khidmat Pelanggan?

B
Mengapakah saya perlu ke Kaunter Khidmat Pelanggan?

C
Di manakah saya boleh mendapat borang itu?
D
Borang itu ada di sinikah?
19
Adakah peraturan sekolah ini akan kamu patuhi ?

A
Benar, peraturan sekolah mesti kita patuhi.

B
Ya, kami akan mematuhi peraturan sekolah ini.

C
Ya, saya akan mematuhi peraturan sekolah ini.
D
Tidak pasti sama ada mereka akan mematuhinya atau tidak.

20
Saya menyiapkan projek reka cipta itu selama tiga hari.

A
Bilakah kamu menyiapkan projek reka cipta itu?

B
Bagaimanakah kamu menyiapkan projek reka cipta itu?

C
Benarkah kamu menyiapkan projek reka cipta itu selama tiga hari?

D
Berapa lamakah masa yang kamu ambil untuk menyiapkan projek reka cipta itu?


Latihan menulis ulasan tentang nilai dan pengajaran.


Tuliskan lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah ini. Panjang jawapan kamu mestilah tidak lebih daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

Kemarahan Kamal tidak dapat ditahan-tahan lagi. Telah beberapa kali pula dia mencabar Razif. Namun begitu, Razif tetap tenang. Dia masih cuba mententeramkan rakannya itu. Tanpa berfikir panjang, Kamal bertindak kasar. Dia cuba menendang Razif sekuat hatinya. Malangnya, tendangan itu tersasar lalu singgah ke dinding sekolah. Kamal menjerit kesakitan lalu rebah di situ juga. Dia tidak dapat bertahan lagi.

          Melihat akan hal itu, Razif segera menolongnya. Dialah yang membalut kaki Kamal dengan kain anduh dan turut menghantarnya ke hospital bersama-sama Cikgu Hashim, guru bertugas pada hari itu.

          Kamal mendapatkan rawatan daripada doktor. Kaki Kamal telah terseliuh. Mujurlah Kamal mendapat rawatan segera. Kalau tidak tentu kakinya lebih teruk lagi. Kamal sungguh menyesal dan mengaku kesalahannya. Dia terlalu ikutkan perasaan.  Kamal meminta maaf kepada Razif. Razif telah memaafkannya. Cikgu Hashim menasihatkan Kamal agar tidak lagi bergaduh di sekolah kerana sekolah adalah tempat untuk menimba ilmu, bukannya tempat untuk mencari musuh. Semenjak hari itu, mereka telah menjadi sahabat baik.

PPD Kuala Pilah

1 comment: